wtorek, 19 sierpnia 2014

Jakoś ten czas leci



to są kwiaty, ktore Renee otrzymala po premierze od Norrlands Opera za udział w tworzeniu Elektry
Czas pędzi na zlamianie karku i jesli utrzyma swoje tempo, to całkiem niedługo znowu będą wakacje. Goście z Göteborga byli i odjechali. Zaliczylismy na mojej werandzie wspólne plawienie sie w smrodzie, czyli skonsumowaliśmy kiszonego śledzia - surströmming. Śledzia uwielbiam, odór z otwieranej puszki nie jest śmiercionośny, więc się da wytrzymać. Smrodek jest wlaściwie jednym ze składników tego śledzia i bez tego skladnika śledź nie byłby sobą. Oprócz delikatesowego odoru na werandzie pachniało poszatkowaną cebulą i koprem, ktorym obficie obłozyłam ugotowane ziemniaki. Szwagierka wyciągając z gara gałązkę kopru powiedziała "O! Musztarda!". Sami widzicie jak nowocześni miastowi ludzie myśla - myślą, że musztarda to roślina. Szwagierki corka  uwierzyc nie mogła, ze mamy jajka od naszych kur. Zrobiła wielkie oczy i wykrzyknęła: "seriooooo?" Paulina zapytala ją jak ona wyobraża sobie skąd się biorą jajka. Córka szwgierki zaśmiała się i po krótkim pomyślunku odpowiedziała: "No, fakt". Ciekawa jestem czy dziewczyna wie, skąd się bierze mleko. Kolacja ze śledziem podlewana była polską wódką, która pobudziła rodzeństwo - mojego męża, jego siostry i jego brata do wspomnień z dzieciństwa polegających na wymienianiu małych świństewek, które sobie robili. Na przyklad Kia strzelała wodą z pistoletu prosto w ucho śpiącego Ronnego. A takim znowu małym dzieckiem nie była, bo miała wtedy 16 lat. Wściekły Ronny wstawał i wstawiał ją pod prysznic odkręcając przy tym zimną wodę.
Od dwoch dni leje u nas deszcz. Psy nie chca wychodzic na spacery, kury też nie maja chęci na grzebanie robaków, siedzą pod dachem a ja zrobilam kilka słoikow dżemu z czarnych jagód. Dzisaj to już tak lal deszcz, ze i ja i Renee myslalyśmy, ze wieczorny występ Elektry będzie odwołany. Niebo jednak ulitowało się i jakos od 21 -wszej nie pada. Za jakąs godzinę moja gwiazda wroci do domu, a jutro pojedzie do szkoły. Dzisiaj zaczęły swój rok szkolny podstawówki, a jutro zaczynają szkoły średnie.
Kampania wyborcza rozkręca się. Każda partia ma taki sam program. Folkpartiet, ktora jest w koalicji z obecnie rządzacą partią - Moderaterna obiecuje tu nam w Umea, ze gdy wygra wybory samorządowe to wszystkich zatrudnionych w budżetowce wyśle na HBTQ (homo-bi-trans-queer) - szkolenie. Czyli w razie ich wygranej, to ja zalapię się na taki kurs. Juz w tej chwili ciekawa jestem na czym będzie takie szkolenie polegać - czy ktos będzie usilowal zmienić moją orientację seksualną, a może dowiem sie, że homoseksualiści i inne mniejszości seksualne to też ludzie. Tylko, że ja o tym wiem i dziwię się, że w tak tolerancyjnym państwie jakim jest Szwecja, trzeba przeprowadzać tego typu szkolenia. Feministisk Initiativ, w skrócie Fi, to partia radykalnych feministek. One z kolei chcą wysłać na szkolenie wszystkich białych mężczyzn, ktorzy wedlug nich do gatunku ludzkiego nie należą. Na kursie zostaną uczłowieczeni. Poza tym panie z tej partii wydały poradnik jak zostać lesbijką. Według poradnika nie jest to aż takie trudne. Mężczyzn nazywają ciemiężcami, parytet raczej u nich nie działa, bo chcialyby zgarnąć całą wladze, a nie tylko połowę. Twierdzą przy tym, że kobiety w Szwecji są przez mężczyzn prześladowane gorzej niż w Afganistanie (przynajmniej takie odnosi się wrażenie sluchając ich). Gdy Ronny ma jakies uwagi, ktore mi nie pasują, to straszę go, że zadzwonię do Fi i dopiero dostanie wycisk, więc niech lepiej uważa co mowi i do kogo! O! Jak na razie jednak Fi nie twierdzi jeszcze, że Kopernik była kobietą. Do parlamentu europejskiego jednak się dostały.
A dzisiaj odkrylam takie oto zjawisko:
borowki sa już czerwone!

moje ziemniaki, kwiaty mają fioletowe

6 komentarzy:

  1. Zacznę od końca- Matko kochana poradnik jak zostać lesbijka- a ja myślałam że człowiek posiada takie preferencje i nie jest potrzebne żadne douczanie:}}}. Feministki szwedzkie i norweskie są bardzo podobne do siebie ich główne motto-"facetom śmierć" :}. Mam wrażenie że gdzieś po drodze zgubiły odrobinę kobiecości. Kiedy mieszkaliśmy w Polsce odwiedzała nas moja kuzynka ze swoimi szkrabami- miastowi z krwi i kości. Dzieciaki były zdziwione że istnieją takie stworzenia jak krowa czy kura więc nie dziwie się córce Twojej szwagierki że zgłupiała i nie wiedziała skąd jajca się biorą:}}} Pozdrawiam z deszczowego Bergen:}

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Zolicha, wygląda na to, że Skandynawia, a przynajmniej jej część nie będzie miejscem dla mężczyzn. Wydaje mi się, ze te feministki nie tyle zagubiły trochę kobiecości, ile zupelnie chcą się jej pozbyć. Ma nastąpić koniec z wszystkim, co kobiece (patrz gender/genus) chociaż zapewne wiesz, że gender study nie jest już sponsorowane przez państwo norweskie, ponieważ doszli tam do wniosku, że gender nie jest żadną wiedzą, nauką tylko ideologią. Szkoda, że szwedzki brat nie bierze z Norwegii przykladu. Tu stawiają na gender i jeszcze wmawiają biednym kobietom, że są prześladowane, a gdy znajdzie się jakaś odważna i zaprzeczy temu, to się dowie, że jest nieuświadomiona i nawet nie zdaje sobie sprawy, że tkwi w jakieś niewidzialnych strukturach męskiej wladzy. Czy Ty słyszysz jak to brzmi? Niewidzialne struktury, co to jest w ogóle? Pozdrawiam, w tym momencie ze słonecznego Umea :)

      Usuń
  2. tego sledzia jedli w u nas w takim smiesznym programie, przyjaciele musieli wykonywac dziwne zadania a ten ktory zadania nie wykonal dostawal kare i jedna z tych kar bylo jedzenie wlasnie Waszego sledzia:
    https://www.youtube.com/watch?v=IgXy0GfRqtc
    A ziemniakow to bedziecie mieli na cala zime!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Tunka, film obejrzałam i jestem podziwu dla tego faceta, ktory zjadł tego śledzia w dodatku z ośćmi lub ościami (forma oboczna ;)). W takiej formie to przypuszczalnie żaden Szwed by tego nie zjadł. Przede wszystkim śledzia trzeba oczyścić z kręgosłupa i ości, pokroić na kawałki i położyć na cienkim kruchym chlebie. Na chlebie położyć cieple ziemniaki pokrojone w krążki, na ziemniaki położyć sledzi, posypać pokrojoną cebulą, na to pomidory lub korniszonki, przykryć drugą kromką cienkiego chlebka i kanapka gotowa do konsumpcji. A ten gośc na filmie wcina te sledzie tak, że rzeczywiście niedobrze się robi. A ja przy okazji wpisałam w youtube hasło śledź kiszony i pojawiło się kilka filmów jak Polacy reagują na ten delikates. A co do ziemniakow, to śmieję się, że mam wlasne pole lawendowe, bo kwiaty są fioletowe. Niedługo wyrwę jakis krzak, by zobaczyć ile tych ziemniakow znajduje sie pod ziemią. Pozdrawiam :))))

      Usuń
  3. aaa to ten sledz tak zakamuflowany to moze smakowac :) Milego dnia i niedlugo smacznych ziemniaczkow na obiad, dobrze, ze od razu z zalozenia byly tylko dla Was a nie na rosyjski rynek bo mielibyscie problem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tunka, zapewniam, że ten śledź jest naprawdę bardzo smaczny. A ziemniaki są tylko dla nas, zatem embargo nie jest mi osobiście straszne :)

      Usuń